Note publique d'information : POUR COMPRENDRE CE QU ETAIT LE SYNDICALISME DES INSTITUTEURS JUSQU A CES DERNIERES
ANNEES, L ANALYSE DOIT SE PORTER SUCESSIVEMENT SUR LES TRAITS SOCIAUX ET CULTURELS
DE CE GROUPE PROFESSIONNEL, SUR LES TRADITIONS POLITIQUES ET LES MODES DE REGULATION
INSTITUTIONNELS PROPRES A L ENSEIGNEMENT PRIMAIRE, ET SUR LES CLIVAGES QUI TRAVERSENT
OBJECTIVEMENT LE GROUPE. ON FAIT AINSI APPARAITRE TOUT CE QUE LES FORMES POLITIQUE
DE L ACTION REVENDICATIVE DANC CE SECTEUR DOIVENT, D UNE PART, AUX ASPIRATIONS DE
LA PETITE BOURGEOISIE CULTIVEE, D AUTRE PART, A LA PERPETUATION D UNE TRADITION QUI
MELE L ESPRIT AUX VALEURS LAIQUES, PERPETUATION FACILITEE PAR LES CARACTERISTIQUES
STATUTAIRES ET HIERARCHIQUES DE L ENSEIGNEMENT PRIMAIRE, ET PAR L INTEGRATION DES
STRUCTURES SYNDICALES ET ADMINISTRATIVES. L ETUDE DES DIVISIONS PROFESSIONNELLES ET
POLITIQUES DU GROUPE S APPUIE SUR UNE ENQUETE APPROFONDIE MENEE DANS LES DEUX-SEVRES,
SUR LA BASE DES DOSSIERS ADMINISTRATIFS DES INSTITUTEURS ET D ENTRETIENS REALISES
AUPRES D UNE PARTIE DES SYNDICALISTES. DANS CE DEPARTEMENT RURAL DU CENTRE-OUEST,
ON VOIT COMMENT ONT PU SE COMBINER LA CONCURRENCE CROISSANTE ENTRE CANDIDATS A LA
REPRESENTATION DU GROUPE ET LA PERSISTANCE DU SYNDICALISME DE CORPS. PLUS FONDAMENTALEMENT,
ON PEUT Y OBSERVER LES RELATIONS ENTRE LA SOCIALISATION DES AGENTS ET LEURS ENGAGEMENTS
MILITANTS, LES PROCESSUS DIVERSIFIES AU TRAVERS DESQUELS ILS "SE SONT FAITS" INSTITUTEURS
ET SYNDICALISTES. PARTANT DE CES CONSTATS, ON PEUT ENFIN REPLACER LES BOULEVERSEMENTS
RECENTS DU SYNDICALISME ENSEIGNANT DANS L HISTOIRE POLITIQUE DE LA PROFESSION. L EFFET
DES RESTRUCTURATIONS DU SYSTEME SCOLAIRE ET DE L EVOLUTION DES MAITRES A ETE DIFFERE
ET MODIFIE PAR L EXISTENCE DE
Note publique d'information : TO UNDERSTAND WHAT THE PRIMARY TE CHERS'TRADE-UNIONISM WAS UP TO THESE LAST YEARS,
THE ANALYSIS HAS TO TURN SUCCESSIVELY TO THE SOCIAL AND CULTURAL FEATURES OF THIS
OCCUPATIONAL GROUP, TO THE POLITICAL TRADITIONS AND THE INSTITUTIONAL REGULATION MODES
PECULIAR TO PRIMARY SCHOOL, AND TO THE INTERNAL DIVISIONS OF THE GROUP. WE THUS SHOWED
THAT THE POLITICAL FORMS OF THE TEACHERS'CLAIMING ACTION RESULTS FROM THE ASPIRATIONS
OF THE EDUCATED LOWER MIDDLE CLASS AND FROM THE PERPETUATION OF A TRADITION MIXING
THE ESPRIT DE CORPS WITH THE REPUBLICAN VALUES. THIS PERPETUATION HAS BEEN HELPED
BY THE PRIMARY SCHOOL SYSTEM, AND BY THE INTEGRATION OF THE TRADE-UNIONIST AND ADMINISTRATIVE
STRUCTURES. THE STUDY OF THE PROFESSIONAL AND POLITICAL DIVISIONS OF THE GROUP IS
BASED UPON A SEARCHING ENQUIRY IN THE DEPARTMENT OF DEUX-SEVRES, USING THE ADMINISTRATIVE
FILES DRAWN UP ON TEACHERS AND INTERVIEWS F SOME TRADE-UNIONISTS. IN THIS RURAL DEPARTMENT
OF MIDDLE-WESTERN FRANCE, WE SEE HOW THE GROWING COMPETITION BETWEEN CANDIDATES FOR
THE GROUP REPRESENTATION AND THE PERSISTANCE OF THE SYNDICALISME DE CORPS HAVE BEEN
COMBINED. WE CAN STUDY MORE DEEPLY THE CONNECTIONS BETWEEN THE SOCIALIZATION AND THE
CHOICES OF THE MILITANTS, THE DIFFERENT PROCESSES THROUGH WICH THEY MADE "THEMSELVES"
PRIMARY TEACHERS AND TRADE-UNIONISTS. FROM THIS ANALYSIS, THE PRESENT CRISIS OF TEACHERS'TRADE-UNIONISM
WAS PUT BACK IN THE POLITICAL HISTORY OF THE PROFESSION. THE EFFECT OF THE SCHOOL
SYSTEM REORGANIZATIONS AND OF THE EVOLUTION OF THE RECRUITMENT OF TEACHERS HAS BEEN
POSTPONED AND ALTERED BY THE EXISTENCE OF PARTICULARLY