Identifiant pérenne de la notice : 224225790
Notice de type
Notice de regroupement
Note publique d'information : L'OBJECTIF A ETE D'ANALYSER LES EFFETS DU DEVELOPPEMENT DES OUTILS INFORMATIQUES SUR
LE TRAITEMENT STATISTIQUE DES DONNEES EN PSYCHOLOGIE ET SON ENSEIGNEMENT. APRES L7EXAMEN
D'UNE QUESTION PREALABLE : "QU'EST-CE QUE LA STATISTIQUE ?" NOUS ANALYSONS LES "PROCEDURES
STATISTIQUES NATURELLES" AFIN DE COMPRENDRE LES DIFFICULTES RENCONTREES LORS DE L'APPROPRIATION
DE LA STATISTIQUE ET AFIN D'ETAYER UN ENSEIGNEMENT. NOUS ANALYSONS EGALEMENT LES ECARTS
ENTRE LA MAITRISE DES PROCEDURES DE CALCUL ET LA MAITRISE DES CONCEPTS SOUS-JACENTS,
EN PARTICULIER A PROPOS DE LA MOYENNE. LA DIFFUSION DES OUTILS INFORMATIQUES OUVRE
DE NOUVELLES PROCEDURES INFERENTIELLES, CONCEPTUELLEMENT PLUS SIMPLES QUE LES PROCEDURES
TRADITIONNELLES. L'ANALYSE DES DIFFICULTES RENCONTREES, LORS DE LA PRATIQUE DE L'ANALYSE
DES DONNEES ET LORS DE SON ENSEIGNEMENT, A CONDUIT A CONCEVOIR ET DEVELOPPER UN LOGICIEL
POUR LE TRAITEMENT STATISTIQUE DES DONNEES (DS3). NOUS MONTRONS COMMENT IL PEUT ETRE
UTILISER DANS UN ENVIRONNEMENT D'APRRENTISSAGE. NOUS CHERCHONS ENFIN A DEFINIR LES
CARACTERISTIQUES DE NOUVEAUX LOGICIELS STATISTIQUES PRENANT EN COMPTE LES DEVELOPPEMENTS
EN COURS DES MOYENS INFORMATIQUES.
Note publique d'information : THIS WORK DEALS WITH HOW THE DEVELOPMENT OF COMPUTER TOOLS HAS AFFECTED STATISTICAL
DATA PROCESSING IN SPYCHOLOGY AND ITS TEACHING. FOLLOWING THE EXAMINATION OF THE BASIC
QUESTION, "WHAT IS STATISTICS ?", NATURAL STATISTICAL PROCEDURES ARE ANALYSED IN AN
ATTEMPT TO UNDERSTAND THE DIFFICULTIES ENCOUNTERED IN THE ACQUISITION OF STATISTICS
AS A DISCIPLINE, AND TO ESTABLISH SUPPORT FOR A TEACHING METHOD. WE ALSO CONSIDER
THE DISCREPANCY BETWEEN MASTERY OF THE NECESSARY CALCULATION PROCEDURES AND GENUINE
UNDERSTANDING OF THE UNDERLYING CONCEPTS, PARTICULARLY PERTAINING TO THE MEAN. THE
WIDESPREAD USE OF COMPUTER SOFTWARE HAS PAVED NEW ROADS FOR STATISTICS AS A CONCEPTUAL
FIELD, AND HAS MODIFIED THE OBJECTIVES OF STAT8ISTICS TEACHING. IT IS SHOWN HERE,
THAT NEW INFERENTIAL PROCEDURES WHICH ARE CONCEPTUALLY SIMPLER THAN THE TRADITIONAL
ONES ARE NOW AVAILABLE. THE STUDY OF THE DIFFICULTIES ENCOUNTERED IN BOTH THE APPLICATION
AND TEACHING OF DATA ANALYSIS TECHNIQUES LED US TO DESIGN AND DEVELOP DS3, A SOFTWARE
PACKAGE FOR THE STATISTICAL PROCESSING OF DATA. IT IS SHOWN HERE THAT THIS SYSTEM
CAN BE PROFITABLY USED IN A LEARNING ENVIRONMENT. FINALLY, THE FEATURES OF FUTURE
GENERATIONS OF COMPUTER SYSTEMS FOR STATISTICAL PROCESSING ARE DISCUSSED IN THE LIGHT
OF UPCOMING DEVELOPMENTS OF COMPUTER TOOLS.