Note publique d'information : ETUDE DE L'INTERFACE ENTRE UN SUPPORT VISUEL, LA GRAVURE, ET UN SUPPORT VERBAL, LE
TEXTE DRAMATIQUE, A UNE EPOQUE (LE XVE SIECLE) ET DANS UN CONTEXTE DONNE, CELUI DES
RELATIONS CULTUREL1ES, ARTISTIQUES ET COMMERCIALES ENTRE 1'ANGLETERRE ET LES PAYS-BAS.
ELLE COMPORTE 1'ANALYSE D'UN CORPUS D'IMAGES GRAVEES DONT LE DENOMINATEUR COMMUN EST
LE THEME DU MIROIR DE LA FOLIE HUMAINE, THEME MAJEUR DANS L'ART SEPTENTRIONAL SOUS
INFLUENCE DES MILIEUX HUMANISTES. LE DISCOURS MORA1INHERENT A CES IMAGES DE L'EXCES
ET DE LA TRANSGRESSION MONTRE D'UNE PART UN GRAND NOMBRE DE CONVERGENCES AVEC LES
PREOCCUPATIONS DU THEATRE SECULIER DE L'EPOQUE ET, PERMET D'AUTRE PART D'ENTREVOIR
LA POSSIBILITE D'UNE INTERACTION ENTRE CERTAINES IMAGES POPULAIRES ET LE TEXTE THEATRAL.
LA THEMATIQUE DU MIROIR DE LA FOLIE ET LES PARALLELES QU'ELLE PERMET D'ETABLIR ENTRE
LE DOMAINE DES LIEUX COMMUNS, DES PROVERBES ET DES THEMES GRAVEES FOURNISSENT LE POINT
D'ANCRAGE AVEC LE TEXTE DRAMATIQUE PROPREMENT DITE. L'OEUVRE SHAKESPEARIENNE S'AVERE
ETRE LE RECEPTACLE DES DIFFERENTES ASSOCIATIONS D'IDEES ET DE MOTIFS EGALEMENT PRESENTS
DANS L'ART GRAPHIQUE. L'ANALYSE DES CORRESPONDANCES ENTRE LE TEXTE ET L'IMAGE PERMET
UNE INTERPRETATION DES DIFFERENTES UTILISATIONS DES IMAGES MORALES PAR SHAKESPEARE
ET CERTAINS DE SES CONTEMPORAINS.
Note publique d'information : A STUDY OF THE CONNECTIONS AND THE INTERDEPENDENCE THAT EXISTED BETWEEN THE VERBAL
AND VISUAL MEANS OF COMMUNICATION IN RENAISSANCE ENGLAND IN THE LIGHT OF THE CULTURAL,
ARTISTIC AND COMMERCIAL EXCHANGE WITH THE NETHERLANDS. IT COMPREHENDS AN ANALYSIS
OF A CORPUS OF CONTINENTAL PRINTS THAT CAN BE LINKED TO THE ICONOGRAPHIC TRADITION
OF THE MIRRORS OF HUMAN FOLLY, REFLECTING THE INFLUENCE AND CONCERN OF SIXTEENTH-CENTURY
HUMANIST CIRCLES. THE MORAL DISCOURSE INHERENT TO THESE IMAGES OF EXCESS AND TRANSGRESSION
SHOWS A SIGNIFICANT NUMBER OF SIMILITUDES WITH THE PREOCCUPATIONS OF SECULAR THEATER
OF THE TIME. WHICH SUGGESTS A POSSIBLE INTERACTION BETWEEN POPULAR GRAPHIC THEMES
AND THE THEATRICAL TEXT. THE MIRROR OF FOLLY AS A THEMATIC ISSUE, AND THE COMPARISONS
IT ALLOWS FOR WITH THE POPULAR FIELD OF COMMON-PLACES, PROVERBS, AND VISUALLY ILLUSTRATED
THEMES, PROVIDES THE LINK WITH THE DRAMATIC TEXT PROPER. IN MANY INSTANCES, PLAYWRIGHTS
AND POETS ADOPTED THOUGHT SCHEMES AND MOTIFS THAT ARE ALSO TO BE FOUND IN THE GRAPHIC
ARTS. THE ELIZABETHAN SPECTATOR POSSESSED A VISUAL VOCABULARY ENABLING HIM TO RECOGNIZE
POSSIBLE REFERENCES MADE TO PICTORIAL TYPES AND CONCEITS. A SUBSEQUENT COMPARATIVE
STUDY OFFERS SOME INSIGHT IN SHAKESPEARE'S USE OF THESE MORAL IMAGES.